menu

‘Kunst geeft niet het zichtbare weer, kunst maakt het onzichtbare zichtbaar’. Dit motto van Paul Klee geldt in het bijzonder ook voor Rudolf Steiner. In de door hem ontworpen gebouwen en in zijn aanwijzingen voor de euritmie als nieuwe bewegingskunst zocht hij naar kunstzinnige vormen en bewegingen die rechtstreeks het gevoel voor de werkelijkheid van de geest kunnen oproepen.

De uitgave Vorm en beweging bestaat uit twee delen. In het eerste deel zijn Steiners opvattingen over de vormprincipes van de architectuur opgenomen, mede aan de hand van een rondleiding door het beroemde ‘eerste Goetheanum’. Daarnaast wordt in een aantal artikelen de geschiedenis van het Goetheanum besproken, de activiteiten die erin plaatsvonden en de bouwprincipes van het nieuwe Goetheanum, dat na de brand van het eerste in beton zou worden opgetrokken. In een aparte voordracht wordt speciaal aandacht besteed aan de beeldhouwkunst.

Het tweede deel bevat een aantal voordrachten over de bewegingskunst ‘euritmie’. Het ontstaan van de euritmie en de karakteristieken van woord- en tooneuritmie worden uitvoerig besproken. Ook specifieke onderwerpen zoals majeur en mineur, intervallen, het driedelig lopen in de euritmie en het alfabet komen aan bod. Ofschoon de voordrachten gehouden waren voor euritmisten, zijn zij voor iedereen die geïnteresseerd is in euritmie bijzonder informatief.

Het boek is geïllustreerd met foto’s van het eerste Goetheanum en euritmietekeningen. Het nawoord is een levendig interview van Nard Besseling met Pieter van der Ree, Martien Ockeloen en Roel Munniks over antroposofie en kunst en Steiners impulsen voor architectuur, beeldhouwkunst en euritmie.

Uitvoering Wissen

Extra informatie

Gesamtausgabe

Druk

1

ISBN

9789060385425

Uitvoering

,

Pagina's

322

Voor-/nawoord

, , ,

Vormgeving

Jaartal

Vertaling

Deel in de serie voorbeeldig conscientieus opgezette Nederlandse vertalingen met gedetailleerde inleidingen en toelichtingen van een selectie van de belangrijkste werken van Rudolf Steiner (1861-1925), de grondlegger van de antroposofie. De veelzijdigheid van Steiner plaatste de redactie van deze serie voor een specifiek selectieprobleem. Over architectuur, beeldhouwkunst en euritmie zijn enerzijds zeer veel teksten van Steiner beschikbaar, anderzijds vergt het concept van de serie een beperking. De redactie heeft de creatieve oplossing gekozen door de belangrijkste teksten over de drie, intrinsiek met elkaar samenhangende werkgebieden in een band te verenigen en voor de toelichtingen vier Nederlandse deskundigen met elkaar te laten samenwerken. Het resultaat is wat men van deze serie kan verwachten: een prima inleiding in deze drie werkgebieden. Onmisbaar voor wie echt geinteresseerd is, maar liever geen Duitse teksten leest, maar te zwaar voor wie een simpele inleiding in de antroposofie zoekt. Ruim een dozijn zwartwit- en zeven kleurenillustraties.

Dr. H.S. Verbrugh

Fragmenten en achtergrondartikelen

Loading...
Bij dit boek is geen aanvullende informatie beschikbaar.

Boeken rond hetzelfde thema